Urmatoarele pasaje reprezinta o traducere pe care am facut-o cu vreo 2-3 ani in urma si pe motociclism dot ro. Chiar daca informatia utila se afla mai mult printer randuri, consider ca e destula, si destul de usor reperabila incat sa fac trimitere aici tuturor celor care nu au fost si nu sunt intr-un club dar ar vrea sa stie ce insemna acesta. hendrix
I. Ce este un Club de Motociclism (M.C.)
Exista diverse forme de asociere în cadrul comunităţii moto din întreaga lume. De la grupuri demici dimensiuni formate din cativa prieteni la RC-uri cu mai multi membrii, de la MC-uri cu chaptere în întreaga lume, la federatii naţionale.
Între toate tipurile de organizatii existente in comunitatea motociclistică, "clubul" (de tip M.C.) este cel care iese cel mai puternic in evidenta si totodata si cel care are cea mai mare importanta, mai ales prin prisma realizărilor.
Un MC serios se va conduce intotdeauna în public într-o maniera profesionala. Ei nu vor cauta sa cauzeze situatii de scandal, nici nu se vor prezenta ca o forta de intimidare, in afara situatiilor extreme care ar putea impune acest lucru.
Asadar, trebuie inteles inca din primul moment ca - in cazul in care un club cauzeaza o problema care implica sectorul public - identitatea clubului este cel mai adesea ignorata sau pierduta, iar imaginea negativa se va raspandi asupra tuturor cluburilor(si implicit a motociclistilor in general - n.t.).
De regula, cel care poarta culorile unui club sau patch-ul a fost cineva care a stat in jurul clubului cel putin un an. Inainte de aceasta , era cunoscut de multa vreme si atitudinea si comportamentul lor era bine cunoscut. Apoi a fost prospectat pentru inscrierea in club cu cel putin un an sau doi inainte de a primi 'patch-ul' (emblema).
Pentru membrul purtator al emblemei unui club, loialitatea si devotamentul fata de bunastarea clubului poate fi cel mai important lucru, inaintea familiei, prietenilor, slujbei, bunurilor personale, si chiar a sigurantei personale.
Pentru a fi siguri ca aceasta etica si standard de atitudine va fi adoptata de noii membri, acestia vor participa la toate actiunile obligatorii, la toate actiunile educative , si uneori vor ajuta chiar la selectarea si testarea noilor prospecti.
Astfel, inainte ca ei sa permita unei alte persoane sa intre in club si sa poarte culorile acestuia, ca simbol al devotamentului lor, ei vor fi siguri ca noii membrii aduc cu ei acelasi loialitate si dedicatie ca si toti ceilalti.
Purtatul emblemei insemna mai mult decat distractie in grup in vremurile bune. Insemna uniune in momentele grele. Insemna multa muca. Inseamna dedicare catre un stil de viata in care prima grija este cum ii poti ajuta pe fratii fratii tai şi implicit clubul, nu cum poti fi ajutat de ei sau de club. Intotdeauna cauti sa dai, nu sa primesti. Acest lucru ar putea parea idelist multora dintre voi, si in multe cazuri chiar este. Dar este un ideal pe care toate cluburile il invata si se straduiesc sa il perpetueze in principiu si practica. "Regula de aur" a comportamentului pe care trebuie sa o aplicati atunci cand calatoriti impreuna cu ceilalti:"Daca acorzi respect, vei primi respect. Daca te comporti ca un nesimtit, vei fi tratat ca un nesimtit!"
II. CULORILE
Pentru a face distinctie intre ei si celelalti, cluburile de outlaws (1%) si-au decupat emblema in trei bucati/piese separate. Pe bucata de deasupra se afla numele clubului, in centru se afla emblema clubului , iar pe bucata de jos se afla inscrisa locatia de unde proveneau. Termenul “culori” este folosit pentru a denumi setul de patches (cele trei mentionate anterior). In cazul unui set de 3 piese, una este plasata deasupra bucatii grafice aflate in centru si avand dimensiunile cele mai mari, iar alta este plasata dedesuptul acesteia din urma. Cele doua bucati de deasupra si de desuptul emblemei grafice au de regula o forma curbata , iar cea de sus are inscriptionata pe ea numele clubului, cea de jos avand pe ea locatia clubului. Cluburile de motociclism difera de organizatiile de motociclism prin aceea ca in mod traditional “prospectarea” si acceptarea cuiva in club necesita timp inainte ca membriii din grup sa decida daca o persoana va fi sau nu acceptata in grup si I se va permite sa poarte culorile. Cele mai multe “culori” ale diferitelor cluburi au de asemenea imprimat pe unul din patch-ri titlulara de M/C, pentru a fi clar ca e vorba de un club si nu de o organizatie. Iata cum sunt recunoscute astazi “culorile” cluburilor:
• un patch dintr-o singura bucata poate semnifica in mod normal un club familial sau social de motociclism, atata vreme cat este cunoscut/respectat de celelalte cluburi din zona respectiva.
• un set din doua piese (patches) care pot avea multe semnificatii diferite, lucru acceptat atat vreme cat ceasta semnificatie este cunoscuta si respecta totodata celelalte cluburi din zona respectiva.
• un set din trei piese desemneaza de regula un MC traditional. Pe banda de sus se afla inscris numele clubului, la mijloc se afla emblema grafica a clubului, iar pe banda de dedesupt se afla de regula zona/teritoriul in care exista clubul. Mai exista si seturi de astefel de patches in care pe banda de dedesupt se afla inscris altceva decat zona, de regula fiind scrisa o zicala. Un MC traditional este acela care adera la toate regulile si traditiile locale stabilite in fiecare zona. Exista foarte putin exceptii, dar regula este ca un club (nou) trebuie aprobat de cel(e) dominant(e) aflat(e) intr-o anume zona. Clubul care are ebleme dintr-un set de 3 piese (inclusive cea cu locatia) nu este in mod necesar sic el care domina acea zona. Emblema in forma de diamant cu “1%” sau “13” purtata impreuna cu set de 3 piese poate semnifica faptul ca acel club este unul de tipul “1%” sau un club de support pt un club de tipul 1% (dominant). Un motociclist care nu apartine de nici un club nu are de regula nici o parte dintr-o emblema. Daca e sustinut de un membru al unui club atunci el poate face parte din prospectul acelui club si poate purta un patch pe care sa apara clar inscris “prospect”. In unele zone inscriptia prospect este la baza vestei , in altele in partea superioara (intre umeri). Unele cluburi permit prospectilor sa poarte inscriptii cu numele clubului pee le, dar nu si emblema. Exista multe lucruri specifice fiecarui club. Fiecare club are propriile reguli legate de ceea ce poate sa poarte un prospect. Numai daca este arobat ca membru in club, atunci I se permite sa poarte emblema.
Inscriptia nomad
Unele MC-uri dau dreptul unor membri sa poarte inscriptia “NOMAD”. Acest lucru se petrece in cazul in care acel membru intruneste anumite caracteristici specifice sensului de nomad.
1. Nomad– - un membru al unui grup care nu au o locatie fixa si care se deplaseaza in functie de sezon dintr-un loc in altul.
2. O persoana care nu are o locatie fixa, care calatoreste, un ratacitor.
Aceasta inscriptie este una aparte, pe care putini o merita cu adevarat, si de aceea, este destul de greu acordata. Prin definitie, un “Nomad”, poate fi cel care calatoreste singur si are capacitatea sa reprezinte, sa se mentina si sa supravietuiasca in conditii neobisnuite majoritatii.
III EMBLEMELE
Organizatia AMA(American Motorcycle Agency?) a fost fondata in 1924 ca filiala a Motorcycle Manufactureres si sustinuta de aceasta pentru promovarea motociclismului in America. Ei au autorizat grupurile de motociclisti din aceleasi zone ca si Cluburi de motociclism. Unii dintre membrii acestor cluburi purtau echipament complet identic, cu numele clubului brodat pe spatele camasilor si gecilor.
La diferite evenimente, AMA a acordat premii pentru “cel mai bine imbracat club” iar acest lucru a condus la aparitia emblemelor si a culorilor specifice fiecarui club. In timpul unui eveniment din anul 1947, la Hollister, California un membru al Booze Fighters MC a ajuns la stiri cu o informatie exagerata, si ulterior, datorita acestei stiri, s-a luat hotararea sa se faca un film cu titlul “the wild ones” (Cei salbatici). Organizatia AMA a publicat in acelasi timp un articol in revista proprie care poate fi rezumat la urmatoarea afirmatie:
“99% din membrii cluburilor sunt cetateni care respecta legea si numai 1% sunt outlaw (proscrisi, nelegiuiti). Aceste momente au constituit inceputul a ceea ce este astazi cunoscut ca si cluburile “outlaw” sau cluburile celor 1%. Cluburilor neautorizate de AMA si non-mebrilor AMA li s-a interzis participarea la evenimentele AMA.
Pentru a face distinctie intre ei si celelalti, cluburile de outlaws si-au decupat emblema in trei bucati/piese separate. Pe bucata de deasupra se afla numele clubului, in centru se afla emblema clubului , iar pe bucata de jos se afla inscrisa locatia de unde proveneau. Aceste cluburi “outlaw” de motociclisti au organizat propiile evenimente si petreceri si au facut lucruri opuse celor facute de AMA. Nu existau premii pentru cel mai bine imbracat club, isi modificau motocicletele astfel incat acestea sa mearga mai rapid si sa arate diferit, mergeau cu esapamentul taiat, beau si faceau tot felul de lucruri “salbatice”. Asa e isoria.
Termenul “culori” este folosit pentru a denumi setul de patches (cele trei mentionate anterior). In cazul unui set de 3 piese, una este plasata deasupra bucatii grafice aflate in centru si avand dimensiunile cele mai mari, iar alta este plasata dedesuptul acesteia din urma. Cele doua bucati de deasupra si de desuptul emblemei grafice au de regula o forma curbata , iar cea de sus are inscriptionata pe ea numele clubului, cea de jos avand pe ea locatia clubului. Cluburile de motociclism difera de organizatiile de motociclism prin aceea ca in mod traditional “prospectarea” si acceptarea cuiva in club necesita timp inainte ca membriii din grup sa decida daca o persoana va fi sau nu acceptata in grup si I se va permite sa poarte culorile. Cele mai multe “culori” ale diferitelor cluburi au de asemenea imprimat pe unul din patch-ri titlulara de M/C, pentru a fi clar ca e vorba de un club si nu de o organizatie.
Multe din organizatiile nationale (e vb de USA) au stabilit la inceputul anilor ’80 sa isi uneasca cele trei piese intr-un singur patch pentru a evita astfel orice confuzie, sau asociere directa cu un club de motociclism sau o comunitate de cluburi. Un exemplu ar fi H.O.G. (Harley Owners Group – Grupul posesorilor de Harley) sau Blue Knights (“Cavalerii albastri”- Ofiteri de politie)
Iata cum sunt recunoscute astazi “culorile” cluburilor:
un patch dintr-o singura bucata poate semnifica in mod normal un club familial sau social de motociclism, atata vreme cat este cunoscut/respectat de celelalte cluburi din zona respectiva. un set din doua piese (patches) poate avea multe semnificatii si e valabil atata vreme cat este cunoscut/respectat de celelalte cluburi din zona respectiva. un set din trei piese desemneaza de regula un MC traditional. Pe banda de sus se afla inscris numele clubului, la mijloc se afla emblema grafica a clubului, iar pe banda de dedesupt se afla de regula zona/teritoriul in care exista clubul. Mai exista si seturi de astefel de patches in care pe banda de dedesupt se afla inscris altceva decat zona, de regula fiind scrisa o zicala.
IV NOTIUNI DE BAZA ALE MC
Clubul
Intentia acestei sectiuni este aceea de a-ti oferi oprivire de ansamblu asupra structurii si filosofiei clubului traditional de motociclism (M.C.). Aceasta nu exprima in mod neaparat sentimentele sau prioritatile vreunui grup anume, caci toate grupurile de motociclism difera in anumite puncte. Lasand la o parte filosofia de baza a acestui grup, este important ca tu sa intelegi perspectivele altor grupuri cu care s-ar putea sa te asociezi din cand in cand. Daca motocicletele iti influenteaza stilul de viata, atunci, invariabil, faci parte si dintr-o comunitate de motociclisti. Între toate tipurile de organizatii existente in aceasta comunitate, "clubul" este cel care iese cel mai puternic in evidenta si totodata si cel care are cea mai mare importanta.
Respectul
Un M.C. serios impune respect dintr-un multiple motive. Aceia care sunt corect informati, vor recunoste intotdeauna nivelul inalt de angajament personal si autodisciplina pe care un om trebuie sa le demonstreze si sustine pentru a putea purta pe spate un patch. Ei isi dau seama ca, emblema/culorile unui club sunt pazite cu strictete si procesul de a deveni membru este lung si dificil. Ei respecta purtatorii de patch pentru ceea ce au realizat fiind in stare sa castige si sa pastreze patch-ul pe care-l poarta. Acesta este respectul nascut din recunoasterea dedicarii si indeplinirii.
Persoanele din afara comunitatii de motociclisti cunosc mai putin aceste lucruri. Insa, acest segment al societatii este, de departe, cel majoritar, si prin urmare reprezinta o piata mai mare pentru orice activitati (de exemplu de strangere de fonduri pe care grupul le poate intreprinde). Exista multiple motive pentru care este important pentru fiecare motocilst in parte dar si pentru un MC, sa cultive o relatie decentă cu întreaga societate civilă, si exită de asemenea o multitudine de motive pentru care a fi perceput desocietatea civilă drept „un motociclist murdar”, „un vitezoman”, un bătăuş - nu este avantajos pentru grup. Asadar, membrii unui MC serios se vor comporta în societatea civilă ca niste cetateni exemplari in toate privintele... vecini buni, cum s-ar spune. Scopul este acela de a fi mai de graba admirat de publicul larg, decat stiut de frica. Un club serios, prin toti membrii si oaspetii lui, se vor purta, in public, intr-o maniera de înaltă etică şi intr-o manieră cât mai profesionala.
Culorile Clubului
Publicul larg nu face distinctie intre diverse culori de club. In multe cazuri, ei nu pot face diferenta: pentru ei suntem doar motociclisti murdari. Daca un club produce o problema ce lezeaza sectorul public, identitatea clubului ofensator este fie Confundata,fie ignorata si vina pica pe toate cluburile. Publicul larg nu face distinctie intre un M.C. si un R.C. (Riding Club), asadar FIECARE trebuie sa fie constient ca nu conteaza daca este intr-un M.C. si R.C. sau un rider independent, actiunile lor se reflecta asupra intregii comunitati de motociclism.
Cluburile MC tind sa se autoguverneze pentru a evita aceste incidente.
Participarea
Un purtator de patch nu va discuta nici una dintre treburile clubului, indiferent daca este vorba despre numerele membrilor, proiectele clubului sau oricare informatie personala a membrilor, cu nimeni din afara clubului. Ei inteleg ca sunt purtatori de patch 24 de ore pe zi indiferent daca-si poarta sau nu culorile.Tot ce spun sau fac, in public, poate afecta clubul. De asemenea, ei inteleg ca daca intrec masura, pot fi propusi spre excludere dintr-un club, pentru binele lor si al clubului. Repet: A purta patch-ul este mai mult decat a te intruni si a petrece momente frumoase.Mai inseamna si a te intruni pentru celalalte momente. Constituie multa munca. Intodeauna sa fi constient de "Regula de Aur" a conduitei, cand calatoresti prin diverse cercuri ale cluburilor: Daca arăţi respect, o sa fi respectat. Daca te porti nerespectuos, atunci vei fi tratat in acelasi mod.
Niveluri de Implicare
Cand cineva isi castiga patch-ul, nu inseamna ca el sau ea si-a atins scopul suprem si din acest punct inainte tot ce trebuiau sa faca pentru club s-a sfarsit Trecand de la oaspete si testare la purtator de patch nu este echivalent cu a urca de la baza la varf, ci mai degraba urcatul constant a unei pante, devenind, in timp, un frate sau o sora cat mai puternic(a) si implicat(a). Etapa de proba a unei persoane si mai tarziu obtinere patchului sunt doar niste recunoasteri a ceea ce a reusit sa demonstreze de-a lungul timpului. In felul acesta, cu cat purtatorul de patch are mai multe vechime si experienta in club, cu atat mai mult trebuie sa fie frate sau sora pentru toti.
Scopul Testarilor si Prospectarilor
Partea de testare nu este o initiere, in sensul celor din fratii. In schimb, este o perioada de timp in care persoana respectiva se poarta cu respectul cerut pentru a purta patch-ul.
Este o perioada in care: • Atitudinea este conditionata astfel incat el/ea sa afiseze un simt al raspunderii si respectului fata de purtatorii de patch din club, fara de care ei n-or sa invete simtul respectului fata de un grup. • El/ ea este educat(a) in bazele protocolului si etichetei M.C.-ului. • Lui/ei ii este dat timpul necesar insusirii obiceiurilor ce stau la baza unei bune securitati si comunicari. A se obisnui cu participarea si a avea incredere in judecata celor care deja poarta patch-ul, cei care le vor fi intr-o zi frati si surori.
Aceasta lista poate sa continue, dar aici se vrea demonstrarea faptului ca perioada de proba are obiective bine definite si ca acea persoana nu va avansa nicaieri, in club, daca el/ea nu este constient(a) de acestea.
Este imposibil sa faci o lista de bifat, cu lucrurile care se asteapta de la o persoana valabila in toate cazurile. Nu exista o formula a succesului, dar cheia este ATITUDINEA SI RESPECTUL. Toate celalalte se invata in timp, dar atitudinea unei persoane vine din inima.
**********************
_________________ Daca nu mergi pe ploaie, nu mergi. SuperPescar.ro
|